W celu szybkiego określenia ewentualnych zaburzeń i trudności związanych ze słuchaniem oraz umożliwienia skutecznego zajęcia się nimi, dobrze jest mieć wykaz zawierający szereg wskazówek mogących pomóc w ujawnieniu istniejących problemów.
Poniżej zostały zamieszczone najważniejsze objawy świadczące o zaburzeniach w obrębie słuchu, a jednocześnie będące pierwszym wskazaniem do treningu uwagi słuchowej. Dla ułatwienia lista kontrolna została podzielona na cztery obszary. Wydaje się, że są całkowicie niezależne i oddalone od siebie, jednak łatwo mogą się przenikać, a wszystkie razem ściśle ze sobą współpracują. Wszystkie zamieszczone poniżej zaburzenia mogą być wynikiem nieprawidłowego słyszenia i słuchania.
W przypadku zaobserwowania u dziecka kilku z wymienionych poniżej trudności nie zwlekaj – skontaktuj się z nami i uzyskaj dodatkowe informacje oraz wyjaśnienia. Czekanie i odkładanie konsultacji "na później" powoduje narastanie trudności szkolnych, społecznych, wychowawczych.
Obszar ciała i umiejetności motorycznych
Obszar głosu, muzyki i języka
Obszar energii, dynamiki i koncentracji
Obszar emocji i autoregulacji
Powyższa lista nie jest wyczerpująca. Jeżeli niepokoją Ciebie inne problemy, których nie ma w wykazie, a uznajesz je za związane ze słuchaniem, również zasięgnij porady i opinii.